Så här fungerar det att fakturera utan företag

Genom att fakturera utan företag så kallad egenanställning kan du fokusera på att sälja in uppdrag, marknadsföra och sköta dina uppdrag åt dina kunder. Vi hjälper dig med resten! Dina intäkter går direkt till din lön. Vi gör bara avdrag för skatt och arbetsgivaravgifter samt en administrativ avgift på 6 %. Om du inte har några intäkter tar vi inte heller ut någon avgift.

Vi hjälper dig med allt som inte ger några intäkter, men som måste göras ändå – till exempel att fakturera och bevaka att dina fakturor betalas i tid. Vi sköter löneutbetalningar, inbetalningar av skatter, arbetsgivaravgifter och moms, bokföring och kontrolluppgifter. Om du vill kan du göra avsättningar till en egen semesterpott eller en sjuklönepott, så att du kan få ut pengar även när du blir sjuk eller tar semester.

Så här fungerar det:

  • Du har en kund som vill att du ska utföra din tjänst
  • När uppdraget är utfört, skapar du ett fakturaunderlag
  • Helpia skapar en faktura och skickar via mejl till kunden
  • Vi bevakar fakturan
  • Kunden betalar för utförd tjänst
  • Du för din lön utbetald enligt den frekvens du önskar
  • Helpia betalar in skatter och avgifter till Skatteverket för din lön
  • Varje år får du din kontrolluppgift som är underlaget till den förtryckta inkomstdeklarationen

Kontakta gärna oss om du undrar något, eller läs mer om att fakturera utan företag under Vanliga frågor.